Per les gorgues del riu Magre

Ruta de senderisme fluvial pel Campament de Tabarla, de la mà de Salvador Blanco, autor del llibre “Rutas Azules” 22 propostes per la província de València

Passejar per la muntanya seguint la influència de l’aigua a les nostres terres. Eixa és la proposta que ens plantetja Salvador Blanco i Carlos Ferris al llibre “Rutas Azules” que va ser presentat fa ara unes setmanes. La Ruta pels gorgues del riu Magre Campamento Tabarla és una d’elles.

El Paratge Natural Municipal de Yátova-Tabarla, situat 5 km aigües a dalt de l’embassament de Forata, a la Foia de Bunyol-Xiva, ha ajudat ha recuperat un dels racons més agrests que ens podem trobar en la província de València i que solament es pot recórrer per sender.

Envoltat de pinedes, el riu Magre s’obri pas entre les muntanyes, on no ens serà difícil veure cabres i contemplar el vol de rapinyaires. A més, la millora de la qualitat de les seues aigües ens permetrá gaudir de tolls i rabejos d’aigua cristal·lina.

El recorregut

P1020854Des de l’esplanada de l’antic campament, abans d’arribar a la casa i l’àrea recreativa, baixem a l’esquerra i abans de finalitzar el tram d’escales prenem a la dreta un sender que va a un pont de fusta.

Creuem el riu i veiem els senyals del SL-CV 21 que seguirem tota l’estona Continuem riu avall envoltats de vegetació de ribera, que en alguns punts arriba a tancar la senda.

Després d’un xicotet ressalt rocós tornem a creuar el llit per un altre pontet. El camí és ara més còmode.

Pas entre estrets

El primer pas en una zona on el riu s’éstreta entre roques, el podem evitar amb un salt amb la precaució de no relliscar-nos, o mullant-se els peus. Ara el sender local remunta per a enllaçar amb un antic camí que seguim a la dreta.

IMG_6893L’altura ens permet contemplar el riu des de dalt, així com les parets i els espectaculars barrancs com el del Purgatori que tenim enfront i que aboca les seues aigües al Magre.

La zona d’ombria destaca per espècies de frondoses, com el freixe de flor, l’arboç o els aurons.

Tornem al nivell de l’aigua amb trams de prats verds, que a la primavera s’omplin de flors com les violetes o narcisos, i trams de pedra que ens ajuden a sortejar l’aigua. Estem en la Solana dels Prats amb grans pins i matoll mediterrani.

De nou l’estretament del riu ens fa pegar-nos a les parets. Un curt tram més aeri està equipat amb un passamans per a ajudar-nos. El sender continua paral·lel al riu fins al Racó de Tadeo un xicotet abric ideal per a descansar i fer fotos.

Fi de la ruta… o no

P1020867Encara que el recorregut vora riu acaba ací (si anem amb els més menuts podem tornar pel mateix lloc) les marques del SL-CV 21, que després de travessar el riu remunta l’ombria.

Un pal del sender ens indica l’enllaç amb el PR-CV 115 en el coll del Pulpitillo.podem realitzar una ruta circular seguint

La senda baixa i travessa per última vegada el Magre per pujar amb una bona pendent fins la part alta i continuar per pista a l’alt del Cerro (691 m) i l’enllaç del PR-CV 148.

Continuem per el sender de xicotet recorregut fins a les cases de Tabarla i l’enllaç amb el GR 7 que seguirem per l’esquerra, en continu descens fins al campament on hem començat la ruta.

COM ARRIBAR

Des de Yátova prendre la CV-429 en direcció a Hortunas i la Portera. Després del Pocico Valentín, passat el km 21, una pista a mà esquerra amb un pal indicador del paratge baixa, en uns 2,5 km, fins al campament de Tabarla.

DADES

• Recorregut: 12km – 4 hores – 280 m de desnivell
  • Observacions: Depenent del nivell de l’aigua és fàcil que hàgem de banyar-nos per a travessar el riu.
  • És aconsellable portar roba de recanvi i calçat adequat per a aigua.

RUTAS AZULES

La ruta per les gorgues del riu Magre forma part d’un projecte més amplíe que Salvador Blanco i Carlos Ferris presentaren fa unes setmanes en forma de llibre: Rutas Azules, 22 propostes de passeis pels paisatges de l’aigua a la província de València

“La història i els paisatges de la Comunitat Valenciana tenen una relació molt directa amb l’aigua i la manera de controlar-la per a diferents usos”, explica Blanco.

El llibre ens du a descobrir paratges molt especials i espectaculars al costat de casa com els del Pou Clar d’Ontinyent, la Marjal de Gandia, el riu Túria, Sot de Chera, la Cova Negra, el riu Cabriol, l’Assut de Sueca…

salvador blancoSALVADOR BLANCO

Du el senderisme en els peus, en el cap i en el cor.

Tècnic de senderisme de la FEDME i de la FEMECV. Expert en cartografia. Forma part de la EEAM i la EVAM (Escola Valenciana d’Alta Muntanya).

El trobes caminant per les muntanyes. També a www.senderosenblanco.es

Compartir aquesta notícia a

Enviar un comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Uso de cookies

Esta web utilitza cookies perquè fa que tingues una millor experiència de navegació. En continuar navegant entenem que dones el teu consentiment per acceptar la política de cookies, Punxa l'enllaç per a més informació. Agraïts! ;) " plugin cookies